Dzieci ucza siÄ jÄzyka angielskiego w maĹych grupkach w sposĂłb miĹy i Ĺatwy poprzez zabawÄ. Bez wiÄkszego wysiĹku i z radoĹciÄ opanowujÄ sĹĂłwka i gramatyczne konstrukcje.
METODY I TECHNIKI NAUCZANIA STOSOWANE NA ZAJÄCIACH JÄZYKA ANGIELSKIGO
Metoda Naturalna
Polega na prowadzeniu zajÄÄ w jÄzyku angielskim, bez zbÄdnego objaĹniania wykonywanych i prezentowanych czynnoĹci w jÄzyku polskim. DziÄki temu dzieci pochĹaniajÄ
jÄzyk obcy w ten sam sposĂłb jak poznawaĹy jÄzyk ojczysty, poprzez immersjÄ, czyli „zatapianie siÄ” w danym jÄzyku. MĂłzg dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo plastyczny – dziecko ufnie i ze swobodÄ
„wchĹania” jÄzyk obcy, jego ucho uwraĹźliwione jest i reaguje na wszystkie dĹugoĹci fal dĹşwiÄkowych, dziÄki czemu jÄzyk obcy pod wzglÄdem intonacyjno-artykulacyjnym traktuje na rĂłwni z jÄzykiem ojczystym. W okresie poĹźniejszym wpĹyw jÄzyka ojczystego staje siÄ silniejszy, ucho dziecko rĂłwnieĹź traci swÄ
„elastycznoĹÄ”. Zatem kluczowym okresem dla przyswojenia jÄzyka obcego jest okres do ok. dziesiÄ
tego roku Ĺźycia. Metoda naturalna umoĹźliwia dziecku osĹuchanie siÄ z jÄzykiem obcym, poznanie wielu uĹźytecznych struktur jÄzykowych i przydatnego w Ĺźyciu codziennym sĹownictwa. UwraĹźliwia teĹź dziecko na fakt, Ĺźe istnieje wiele róşnych jÄzykĂłw i pozwala przeĹamaÄ mu barierÄ strachu przed lingwistycznymi nowoĹciami. Metoda naturalna nie wymaga od dzieci natychmiastowego mĂłwienia (proces nauki odbywa siÄ na tej samej zasadzie jak nauka jÄzyka ojczystego, zatem najpierw sĹuchamy, a gdy jesteĹmy gotowi zaczynami sami coĹ produkowaÄ). Metoda ta zakĹada, Ĺźe nauczyciel stosuje odpowiedniÄ
mimikÄ, odpowiednie ruchy i gesty do przekazania materiaĹu jÄzykowego, natomiast zadaniem uczniĂłw jest rozumienie i reagowanie w konkretnych sytuacjach.
Metoda TPR (Total Physical Response) – REAGOWANIA CAĹYM CIAĹEM
Polega na prezentowaniu przez nauczyciela materiaĹu jÄzykowego poprzez ruch i na powielaniu tego ruchu przez dzieci. Metoda ta ĹÄ
czy zatem mowÄ i ruch fizyczny, co pomaga dzieciom w szybszym zapamiÄtywaniu nowego sĹownictwa. Pomaga teĹź w tworzeniu kontekstĂłw jÄzykowych zbliĹźonych do tych autentycznych. Przy aktywnoĹciach jÄzykowych wykonywanych metodÄ
TPR towarzyszy nam czÄsto muzyka dzieciÄca, klasyczna bÄ
dĹş „Ĺźywa”, co stymuluje proces nauki dzieci.
Metoda STORYTELLING i DRAMA
Polega na prezentowaniu dzieciom rozmaitych opowieĹci, bajek, baĹni i wierszy i ich odgrywaniu. SÄ
to wĹaĹciwie dwie metody, ktĂłre jednak bardzo czÄsto stosujÄ razem. Nowe opowieĹci i bajki nauczyciel prezentuje za pomocÄ
obrazkĂłw, ruchĂłw, mimiki, gestĂłw, nagraĹ. Po przeÄwiczeniu zawartego w nich sĹownictwa, dzieci utrwalajÄ
je i uczÄ
siÄ je stosowaÄ poprzez odgrywanie prostych scenek na podstawie danego tekstu, a nawet poprzez przygotowanie krĂłtkich przedstawieĹ teatralnych.
Technika „THROUGH CULTURE” (poprzez kulturÄ)
Polega na zaznajamianiu dzieci z elementami kultury anglojÄzycznej, co jest niezmiernie waĹźne, by w peĹni przyjÄ
Ä i zrozumieÄ jÄzyk angielski. Metoda ta zakĹada, Ĺźe dzieci poprzez poznawanie zwyczajĂłw, ludzi, budowli, a takĹźe ĹwiÄ
t angielskich, poznajÄ
jednoczeĹnie nowe sĹownictwo i struktury, jak rĂłwnieĹź sposoby zachowania siÄ w konkretnych sytuacjach jÄzykowych. DziÄki tej metodzie dzieci majÄ
szansÄ „przenieĹÄ siÄ” np. do Wielkiej Brytanii, do StanĂłw Zjednoczonych, czy teĹź do Australii. JÄzyk traktujÄ
jako Ĺrodek sĹuĹźÄ
cy do osiÄ
gniÄcia konkretnego celu (np. zakup biletu na autobus), do poznania czegoĹ nowego (np. pytanie przechodnia, co to za budynek), do przekazania informacji, intencji, chÄci zrobienia czegoĹ itp. (np. przekazanie pilotowi wycieczki, gdzie chcielibyĹmy pĂłjĹÄ). Istotnym elementem tej metody jest nacisk na ĹwiÄta anglojÄzyczne, takie jak Halloween, ĹwiÄto DziÄkczynienia, czy BoĹźe Narodzenie.